/شرکت نیسان ژاپن، نسل جدید سیستم‌های انژکتور را که در هر سیلندر از دو انژکتور کوچک به جای یک انژکتور بهره می‌گیرند معرفی کرد. در این سیستم که به گفته مدیران نیسان می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور‌های کوچک باشد، دو انژکتور کوچک که در پشت سوپاپ‌های هوا تعبیه شده‌اند وظیفه پاشش سوخت به محفظه احتراق را بر عهده دارند.

به گفته مهندسین نیسان با بهره‌گیری از این سیستم جدید فشار پاشش سوخت کاهش می‌یابد که حاصل آن کاهش قطر قطرات سوخت پاشیده شده به داخل سیلندر به میزان 60‌درصد است که حاصل آن افزایش کارآیی موتور است. در موتور‌های درون‌سوز مساله مهم‌تر از میزان سوخت تزریق شده به داخل سیلندر، سطح بنزین است که با بهره‌گیری از سیستم جدید علاوه بر آنکه سطح بنزین تزریق شده بیشتر می‌شود، سرعت تبخیر آن نیز افزایش می‌یابد.

افزایش سطح بنزین تزریق شده به داخل سیلندر ایده‌ای است که از سال‌های پیش ذهن مهندسان صنعت خودروسازی را به خود مشغول کرده است. یکی از راه‌ها بهره‌گیری از انژکتورهای عادی است که سوخت را به جای آن که با قطرات درشت (آن‌گونه که در سیستم های کاربراتوری و به علت خلاء حاصل از حرکت پیستون به پایین دیده می‌شود) به داخل سیلندر بفرستد، به صورت پودر شده تزریق می‌کند. سیستم جدید نیسان هم بر اساس همین ایده کلی عمل می‌کند اما توانسته کارایی سیستم‌های انژکتوری معمولی را تا حد زیادی بهبود بخشد.بهره‌گیری از سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور‌های کوچک هر چند باعث افزایش کارآیی آنها می‌شود اما این سیستم نیاز به پمپ قدرتمندی دارد تا بتواند فشار سوخت لازم را تزریق کند که استفاده از آن در موتور‌های کوچک و ارزان قیمت را غیر‌اقتصادی می‌کند اما در سیستم جدید نیسان، به دلیل عدم نیاز به فشار بالای سوخت، لزوم استفاده از پمپ قدرتمند نیز حذف می‌شود و از این نظر هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. به گفته نیسان، این سیستم مصرف سوخت را 4‌درصد نسبت به موتور‌های مشابه که از یک انژکتور در سیلندر استفاده می‌کنند کاهش می‌دهد و قرار است از سال جاری بر روی برخی از محصولات این شرکت نصب شود.

در تصویر بالا تفاوت سوخت پاشیده شده در سیستم های فعلی را با سیستم جدید نیسان می‌بنید

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 15 مهر 1389    | توسط: میلاد سلطانی    | طبقه بندی: سیستم سوخت رسانی،     | نظرات()