گاز طبیعی
CNG یا Compressed natural Gas متراكم ، سوختی با مزیت های اقتصادی فراوان و جایگزین خوبی برای بنزین و حتی گازوئیل است. در آینده نزدیك با استفاده از این سوخت در كشورمان آسیب كمتری به محیط زیست وارد می شود و ضمن كاهش هزینه های حمل و نقل قادر خواهیم بود از خروج منابع ارزی كشور جهت وارادات بی رویه بنزین تا حد قابل توجهی جلوگیری كنیم. كارخانه های خودرو سازی داخلی نیز به زودی كلیه خودروهای خود را به صورت دوگانه سوز ( BI-FUEL ) تولید و عرضه خواهند كرد یعنی خودروهایی كه قادرند با هر یك از سوختهای CNG و یا بنزین حركت كنند.
1-
CNG چیست؟
CNG همان گاز طبیعی است كه ما روزانه آن را در خانه و محل كار خود یا كارخانجات با فشار پایین استفاده می كنیم. بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری ، به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست. از طرفی به خاطر تراكم كم آن در صورت استفاده در خودرو زمانهای تجدید سوخت گیری فوق العاده كوتاه خواهد شد. بنابراین در صورتی كه گاز طبیعی (NG ) تا فشار حدود Psi 3600 متراكم گردد ، ما CNG خواهیم داشت.
2- برخی خودرو ها در داخل كشور با مصرف
LPG گاز سوز شده اند ، حال تفاوت میان LPG و CNG در چیست؟
بخش عمده تركیب شیمیائی
CNG را گاز متان تشكیل میدهد، در صورتیكه گاز LPG مخلوطی از پروپان،بوتان و اندكی تركیبات دیگر است. CNG از متراكم كردن گاز طبیعی بدست می آید، اما LPG محصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاه ها است.متان حتی تحت فشارهای بالا نیز بصورت گاز باقی می ماند، بنابراین CNG علی رغم فشار 3600psi هنوز حالت گاز دارد.
3- آیا بهنگام استفاده از
CNG نظیر LPG ، بوی گاز درون خودرو می پیچد؟
خیر،خودروهای
CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتیكه در خودروهای CNG بوی گاز احساس شود بایستی سریعا” مدار سوخت رسانی را از نظر نشت مورد بازرسی قرار داد.
4- آیا خودرو های كه قبلا
LPG سوز شده ، هم اكنون می توانند از CNG استفاده كنند؟
خیر، زیرا این دو سوخت ماهیتا” متفاوت هستند. ارزش حرارتی آنها یكسان نبوده و جهت احتراق صحیح نیاز به درصد هوا به سوخت (
Air-Fuelratio ) متفاوتی دارند.تفاوت دیگر اینكه فشار ذخیره سازی CNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نیاز برای LPG است.و به همین دلیل مخزن ذخیره ای كه برای LPG طراحی و ساخته شده است مناسب CNG نیست.به عبارت خلاصه تر ، خودرو برای استفاده از سوخت CNG بایستی تبدیل و تغییراتی در آن ایجاد شود.
5- آیا در صورتیكه ذخیره
CNG در خودرو تمام شود ، می توان از بنزین استفاده كرد؟
بله، زمانی خودرویتان را برای استفاده از گاز
CNG تبدیل می كنید هنوز كاربراتور ، باك بنزین و مدارسوخت رسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید.
6- نصب كیت مخصوص و تبدیل خودرو به
CNG سوز چقدر زمان می برد؟
انجام این تبدیل 4 یا 5 ساعت طول می كشد.
7- چگونه می توان پی برد كه چقدر
CNG در مخزن خودرو باقی مانده است؟
از طریق یك گیج الكترونیك مخصوص كه در كنترل پانل یا روی داشبورد نصب می شود.
8- با یك باك پر
CNG حداكثر چه مسافتی را می توان طی نمود؟
یك باك
CNG به طور معمل معادل 10 تا 15 لیتر بنزین ، گاز طبیعی را در خود ذخیره می كند.بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد KM/LITR در این عدد ضرب كنیم میزان مسافت تمایل پیمودن با یك باك پر از CNG به دست می آید. برای مثال برای یك خودرو متوسط با حجم 1300 سی سی این مسافت چیزی در حدود 155 كیلومتر خواهد بود.
9- آیا استفاده از گاز
CNG در خودرو ایمن است؟
بله،به سه دلیل مهم از سوختهای بنزین،گازوئیل و
LPG ایمن تر است:
الف: وزن مخصوص
CNG برابر 587/. است، این بدان معنا است كه این گاز از هوا نیز سبكتر است. بنابراین در صورتی كه نشت كند در جو صعود كرده و محو می شود.
ب: درجه حرارت خود اشتعالی
CNG برابر 700 درجه سانتی گراد است در حالی كه درجه خود اشتعالی در بنزین 455 درجه سانتی گراد می باشد.
ج: باكهای ذخیره
CNG از فولاد آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می شوند كه بسیار مستحكم تر و ایمن تر از باك های بنزین خودرو ها هستند.
10- آیا باك ذخیره
CNG در خودرو با چنین فشاربالای گاز درون آن ایمن است؟
بله، باكهای ذخیره
CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت كاملا یكپارچه ساخته می شوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باك بكار نرفته است و باك بر اساس استانداردهای بین المللی معتبر قبل از نصب مورد تست قرار میگیرد. به علاوه این باكها به دیسك های پاره شونده ضد انفجار ( Burst disc ) مجهز هستند كه در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتش سوزی این دیسك ها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت كرده و بخش اعظم گاز خارج می شود.
11- آیا وجود باك ذخیره پر فشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادف های شدید نیز ایمن است؟
CNG سالها است كه در كشورهایی چون نیوزیلند،ایتالیا،آرژانتین و آمریكا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و تمام این كشورها آن را ایمن تر از بنزین شناخته و اعلام كرده اند.
12- آیا استفاده از
CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمی زند؟
خیر، به هیچ عنوان،بالعكس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از
CNG افزایش می یابد. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش می یابد، چرا كه CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمی گردد. از طرفی چون هیچ گونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمع ها ایجاد نشده و عمر مفید شمع ها تا حد چشمگیری افزایش می یابد. همچنین از آنجا كه CNG سوختی گازی است ، هیچ گونه كربنی به عنوان محصول احتراق تشكیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی می ماند.
13- چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای
CNG سوز كم و محدود است؟
زیرا
CNG در عمل سوختی پاك و تا حد بسیار زیادی عاری از آلایندهای زیست محیطی است . از آنجا كه عمده تركیب اصلی گاز طبیعی را متان تشكیل می دهد خروجی اگزوز خودرو های CNG سوز شامل بخار آب و جزئ كوچكی مونو اكسید كربن است. با توجه به این كه كربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزیی و قابل اغماض است. به دلیل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به كار گیری هر نوع تجهیزات جانبی و خارجی ( نظیر مبدل های كاتالیستی در خودروهای بنزینی سوز) قادر خواهند بود برآورده كننده كلیه الزامات مشخص شده در استانداردهای زیست محیطی موجود با شند.
14- عملكرد و كارایی
CNG در مقایسه با بنزین در یك خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است؟
هنگام استفاده از
CNGشتاب حركت خودرو در مقایسه با بنزینی اندكی كمتر خواهد بود كه این مساله به واسطه افت 5 تا 15 درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذكر است این میزان افت توان موتور را می توان با تنظیم كیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت محسوس نخواهد بود.
15- آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی
CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی دارد؟
به طور كلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیده ای نیست و به راحتی می تواند سالها بدون اشكال كار كند اما برای آن كه همواره در شرایط حداكثر كارایی خود قرار داشته باشد بازدید دوره ای تجهیزات مربوط به آن بعد از هر 10000 كیلومتر كاركرد پیشنهاد می شود كه ترجیحا می باید نزد نمایندگیهای مجاز شركتهای خودرو ساز صورت گیرد.
16- آیا خودروهای دیزل را نیز می توان
CNG سوز كرد؟
بله، می توان خودروهای دیزل را هم صد در صد
CNG سوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel ) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل نمود.

منبع:
WWW.CNG.COM

نوشته شده در تاریخ شنبه 5 دی 1388    | توسط: میلاد سلطانی    | طبقه بندی: سیستم سوخت رسانی،     | نظرات()